Hakola
Palkittu idea maailman reiluimmalle designbrändille
Grundlage kirkasti Hakolan brändiytimen ja keskellä pahinta koronakriisiä ideoi ja yhteistyössä Hakolan tiimin kanssa toteutti maailman reiluimmalle designbrändille sen mission mukaisen Ystävät-malliston: Hakola avasi suositun verkkokauppansa myyntipaikaksi kavereiden ja kilpailijoiden tuotteille ilman minkäänlaista komissiota.
Huonekaluvalmistaja Hakola on suomalainen menestystarina – sellainen, josta monen pitäisi ottaa oppia. Että kuinka brändiin voi olla sisäänrakennettuna jotain niin arvokasta, että se on paljon valmistamiaan huonekaluja suurempaa.
Koska Hakola on asiakas, joka on tehnyt kaiken oppikirjan mukaisesti jo alusta asti, ei visuaalisuuteen ja vahvaan omaan tyyliin kajottu laisinkaan. Kirkastettiin kuitenkin brändiydintä, eli visiota, missiota ja arvoja. Jotta se loistaisi tulevaisuudessa vieläkin kirkkaammin ja varmistettaisiin, että suunta on jatkossakin juuri oikea.
Missio olla maailman reiluin designbrändi konkretisoitui sanoista teoksi, kun Suomi meni kiinni maaliskuussa 2020. Isku oli erityisen kova kotimaisille designyrityksille, joiden liikevaihto tehtiin pääosin kivijalassa. Silloin Hakola avasi suositun verkkokauppansa myyntipaikaksi kavereiden ja kilpailijoiden tuotteille Ystävät-malliston muodossa ilman minkäänlaista komissiota.
Idea syntyi Grundlagessa ja toteutettiin yhteistyössä Hakolan tiimin kanssa. Ystävät-mallisto on on tarjolla Hakolan verkkokaupassa torstaina 26. maaliskuuta alkaen. Yhteisenä nimittäjinä kaikille tuotteille on kotimainen valmistus, korkeatasoinen muotoilu ja monessa myös vahva käsityön osuus. Ystävät-mallistossa on mukana Hakolan lisäksi Lundia, Eero Aarnio Originals, Lapuan Kankurit, Peltola, Katri Nuutinen, Lokal, Hetkinen, Kind For Dogs, Himmee, Poiat, Made By Choice ja éN Hats.
Hakolan CEO ja luova johtaja, Annaleena Hakola, kiittelee salaman nopeaa reagointia:
Yhtäkkiä korona tuli silmille siten, ettemme millään muotoa voineet enää noudattaa aikaisempaa suunnitelmaa. Mari Taulerin hämmästyttävä ideointikyky, Grundlagen luovuus ja erinomainen osaaminen sekä loistava palvelu varmisti, että meillä oli pöydällä hetkessä suurempi ja merkityksellisempi ajatus.
Marilta ja Grundlagelta ei todellakaan saa mitä tilaa, vaan jotain paljon enemmän. Tunteja ei lasketa, vaan kaikkien tavoitteena on vain paras mahdollinen lopputulos ja työt tehdään vedet silmissä naurusta. En voisi olla tyytyväisempi!
Kampanjan myötä Hakolan oma verkkomyynti kasvoi koko yrityksen historian kaikkien aikojen suurimpaan lukemaan, mutta mikä tärkeämpää, oli se tullut määrittäneeksi asenteen, joka olisi leimallinen koko korona-ajan Suomelle: kaveria ei jätetä. Ei, vaikka se olisi suora kilpailija.
Greative Director Tauler toimii myös Hakolan luovan johtajan Annaleena Hakolan Business Advisorina.
Designkaveria ei jätetä.
Hakolan Ystävät-mallisto voitti Vuoden Mainos -kilpailun Grand Prix'n sekä oli Vuoden Huiput -kilpailun Kampanja-sarjassa shortlistattuna.