Vinum
Tehokas markkinoinnin malli yli 20 brändin kehittämiseen
Grundlage loi ja toteutti viininmaahantuoja Vinum Importsille ja sen yli 20 viinibrändin portfoliolle kolmivaiheisen, Alkon myyntiportaita noudattavan brändin kehityksen ja markkinoinnin mallin sekä Paras Viini -yhteisön ja median kaikille viininmielisille.
Vinum Imports Oy on kotimainen viinin maahantuoja ja myyntiyhtiö, jonka portfolioon on vuosien varrella kertynyt yli 20 viinibrändiä ympäri maailman. Koska yli kahdenkymmenen brändin kehittäminen, järjestäminen ja tehokas markkinointi ei ole walk in the vineyard, lähtivät Vinumin Kimmo ja Jani sen sijaan for a walk in the Kristiinankatu.
Tehtiin siis portfoliotyö, minkä lisäksi Vinum Importille luotiin kolmivaiheinen, Alkon myyntiportaita noudattava brändin kehityksen ja markkinoinnin malli.
Ensimmäisessä vaiheessa keskitytään viemään brändi Alkon tilausvalikoimaan ja toisessa vaiheessa kuluttajien kiinnostusta kasvattamalla edelleen tilausvalikoimasta vakiovalikoimaan. Kolmas vaihe on varsinainen lanseeraus – volyymin kasvattaminen ja brändin vakiinnuttaminen suomalaisten viininmielisten sydämiin (ja toki ostoskoreihin). Lanseerauksesta jatketaan jatkuvaan markkinointiin.
Sama teema kattaa jokaisen vaiheen: nimittäin se, että Vinum tuntee suomalaisen, vähän omintakeisenkin viinimaun ja -kulttuurin.
Toimintamalli ja yhteistyö jalkautettiin ensimmäisenä Mayu-tuoteperheeseen, jonka Sauvignon Blanc -hanapakkaus saatiin tehokkaalla kohdennetulla mainonnalla ja omaperäisellä mainonnankonseptilla kivaan kasvuun kesäsesongin kynnyksellä. Onnistumisen blendi oli tarkka asiakas- ja ostodatan hyödyntäminen ja tiivis ja avoin yhteistyö, jossa hyödynnettiin sekä asiakkaan markkinatuntemusta että Grundlagen tiimin luovaa suunnittelua ja mediasuunnittelua.
Yhteistyö jatkuu niin brändien kuin uuden, Vinum Importille suunnitellun ja luodun Paras Viini-yhteisön tiimoilta: Paras Viini on media ja yhteisö kaikille viininmielisille.