House of Creativity

LÄHTÖKOHTA

simelius simelius on palkittu liikkuvan ja still-kuvan ohjaajaduo Nana ja Juhana, joka tunnetaan ainutlaatuisista, tunnistettavista ja ylenpalttisista visuaalisista maailmoistaan.

Haaste? Ovat paljon muutakin.

Vuosien saatossa portfolio oli kasvanut ja tekemisen taso muuttunut, mutta mielikuva pysynyt: mielikuva intohimoisesta ja taitavasta pariskunnasta, jotka työstävät raisiolaisessa laboratoriossaan mitä erikoisimpia lavasteita ja keskittyvät lähinnä musiikkivideoihin ja promokuviin. 

Todellisuudessa Nana ja Juhana olivat ohjaajia, kuvaajia ja luovia tuottajia, joiden ainutlaatuinen taiteellinen näkemys jalkautui suuriinkin kaupallisiin produktioihin ja pro bonona hyväntekeväisyyshankkeisiin, joissa tuotiin näkyville aiheita, joista monesti vaietaan, ja monenlaista kauneutta. Ja mikä olennaisinta, joka ikinen tuotanto toteutettiin kuratoidusti massiivisen erityisasiantuntijaverkoston avulla. 

Sivustouudistuksen sivujuonteena oli teroittaa myös oman tekemisen kärkeä. Tavoitteena nostaa tuotannollista arvoa ja liittyä itse uusiin arvostettuihin tiimeihin, joissa vaalitaan yhdessä tekemisen kulttuuria.

INSIGHT 

simelius simelius ei ollut enää kahden ihmisen rakkausprojekti. Se oli muuttunut huippulahjakkuuksien organismiksi, jota Nana ja Juhana vahvalla näkemyksellään johdattivat. simelius simelius eli House of creativity – johon kaikki ovat tervetulleita. 

simelius simelius toimii ihmislähtöisiin arvoihin perustuen. Yleisesti alan käytäntönä on pitää vain omassa vaikutuspiirissään taitavia ja tuntemattomampia alihankkijakontakteja, mikä toki hyödyttää suurempia tuottavia tahoja, mutta epätasa-arvottaa yksittäisiä tekijöitä ja pienempiä tekijäyksiköitä syöden näiltä työmahdollisuuksia. Tämä näkyy myös yksipuolisesti sitovissa sopimuksissa sekä puutteellisessa kreditoinnissa. Yhteisen tekemisen kulttuuri tarkoittaa myös tekijöiden kesken kunnian jakamista kaikille ansaitusti ja reilusti. 

Alalla vallitsee samat haasteet kuin kaikessa rekryssä. Tutut ihmiset suosittelevat töihin kaltaisiaan tuttuja. Läpinäkyvä rekryprosessi puuttuu alati muuttuvista freelancer-tiimien muodostamisessa. Tavoitteena on rikkoa totuttua tapaa tehdä ja löytää ympärille uusia erilaisia lahjakkuuksia. Diversiteetti ja inklusiivisuus kaikissa muodoissa tutkitusti lisää hyviä tuloksia ja tuottaa luovempaa, rikkaampaa ja useasta suunnasta kestävää ja ihmisarvoa juhlivaa sisältöä. 

LUOVA RATKAISU 

Päätettiin tehdä verkkosivut – pieteetillä, tunteja pohtimatta ja vereslihalla – ja esitellä siellä joka ikinen projekteissa mukana ollut erityisosaaja. Erityisessä Creators-osiossa olisi koottuna muiden löydettäväksi kaikki simeliusten matkan varrella kohtaamat lahjakkuudet maskeeraajista luoviin, stailisteihin, valomiehiin, äänisuunnittelijoihin, artisteihin, malleihin ja muihin kykyihin.

Muuten verkkosivut rakennettaisiin ainutlaatuisiksi, näyttäviksi, nopeiksi, intuitiivisiksi ja palvelemaan loppukäyttäjää. Kuningasroolissa olisivat kuitenkin kuvat ja ihmiset, joita ilman kuvia ei olisi.

TOTEUTUS 

Kaikki suunnittelu tehtiin mobiili edellä ensin mobiilinäkymään. Work-osioon suunniteltiin grid view kohderyhmää ajatellen: kun suunnittelija haluaa tulla selaamaan kuvia ja etsii sopivia, tietyn värisiä tai tyylisiä kuvia, tai ei tiedä vielä mitä etsii, näkyisivät ne kaikki yhdellä sivulla, eikä aikaa menisi yksittäiseen klikkailuun. Kaikki kuvakortit sopivat puhelimen näytölle ja selaaminen puhelimella tehtiin helpoksi, nopeaksi ja intuitiiviseksi. 

Sisällönhallintaa varten rakennettiin täysin räätälöity järjestelmä, joka hyödyntää Wordpressin kustomoituja sisältötyyppejä (custom post type) ja metakenttiä (ACF). Sisältötyypin (tekijät, referenssit, mediat) tietoja ja yhteyksiä toisiin sisältötyyppeihin hallitaan keskitetysti omasta hallinnasta. Kun tietoja hallitaan ja haetaan aina yhdestä ja samasta paikasta, ei sivuilla ikinä synny ristiriitoja. Sisällön lisääminen ja hallinta pysyy helppona, joustavana ja siistinä sekä asiakas pystyy sitä itse hallitsemaan.

Sivuston suunnittelun ja teknisen toteutuksen johtoajatuksena oli sisällön esittäminen näyttävästi. Sitä tuettiin kiinnostavan ja käyttäjäystävällisen käyttöliittymän avulla: sisältö tulee päätelaitteelle hajautetun sisällönjaon (CDN) kautta ja isot, näyttävät videot toisen hajautetun palvelun kautta. Näin minimoitiin lagaaminen isojen tiedostojen kohdalla. 

Suuret tietomäärät/mediat (Works, grid, creators) haetaan Ajax-menetelmällä: Ajax päivittää sisältöä asynkronisesti, joten sisältö päivittyy nopeasti, kun käyttäjä suodattaa sisältöä filtterinapeista. Selain lataa vain näkyvän sisällön ja lisää sisältöä vasta skrollatessa. Päänavigaation efekti hyödyntää CSS:n 3D transform -ominaisuutta.

 Kuvat optimoitiin eri laitteille ja niistä nyyhdettiin lähdekuvaa ja jaettavaa kuvaa pakkaamalla turhat pois. Jäljelle jäävän pienen viipeen pienensimme laiskalla latauksella (lazy load), jolloin sivut eivät jäätyneet ladattaessa vaan muuttuivat heti interaktiiviseksi. Loput viipeestä naamioimme brändättyyn logotyyppiseen latausruutuun, jotta odottavan aika ei menisi tiimalasia tuijotellessa.

 Välimuistit tuunattiin riittävän pitkiksi, jotta palaavan kävijän kokemus olisi vielä vaikuttavampi. Hakukoneoptimoinnissa kirjoitimme jokaiselle sivulle SEO-optimoidun otsikon ja kuvauksen, tarkastimme sivujen koneluettavuuden ja trimmasimme jokaisesta sivusta pois kaiken mikä hidasti latausaikaa tai aiheutti siirtymiä sisällössä tai viivettä interaktiivisuudessa.

Jatkossa Creators-osiota tullaan jatkokehittämään – alunperin ajatuksena oli, että jokaisella tekijällä olisi oma sivu, jolla omia töitä voisi esitellä ja jonka kautta tekijöihin voisi ottaa yhteyttä, mutta aikataulun ja budjetin puitteissa päädyttiin suppeampaan versioon.

TULOKSET 

Uudet sivut julkaistiin perjantaina 19. marraskuuta 2021 klo 14.35. Kahden kuukauden aikana sivuilla on ollut reilut 4000 uniikkia kävijää.

Uusia sivuja kampanjoitiin livetyksen jälkeen brändäävällä hyperlokaalilla Facebook- ja Instagram-mainonnalla kohdennettuna mainostoimistoille, tuotantoyhtiöille sekä PR-toimistoille.

Budjetti oli yhteensä 550 euroa ja kampanja-aika kaksi viikkoa ja mainonnasta ohjattiin tutustumaan uusiin sivuihin. Arvontoja tai muita jekkuja ei mukana ollut.

 Ja entä sitten tulokset?

 Parin kuukauden aikana on tullut yhteensä 15 tarjouspyyntöä

Tarjouksia on lähetetty ulos jo reilulla 660 000 eurolla, joka on reilut 100 000 euroa enemmän kun koko viime vuoden liikevaihto.

Toteutuneita kauppoja on joo 165 000 eurolla ja auki olevia tarjouksia on ulkona lähes 200 000 eurolla.

Julkaisun jälkeen sivuston kautta on tullut yhteydenottoja kymmeniltä ihmisiltä, jotka haluaisivat mukaan tiimeihin ja creatoreiden joukkoon.

Tammikuun aikana on toteutunut jo kolmet kuvaukset, kun yleensä tammikuussa keikkoja on ollut 0 kappaletta.

Ennuste on, että liikevaihto nousee vuonna 2022 lähes miljoonaan euroon, joten voidaan todeta että panostus sivuihin on kannattanut. 

 Itse sivuston käytettävyys yllätti taikurin itsensäkin. 

Ensimmäinen lataus oli valmis 900 millisekunnissa ja sivuston muuttui täysin interaktiiviseksi 300 ms sen jälkeen, eli 1,2 sekunnissa. Euroopan mittakaavalla tämä oli huippua. Euroopan nopein internet ja nopeimmin latautuvat sivut löytyvät Latviasta (2021) ja niiden latautumisaika on keskimäärin 1,47 sekuntia. Suomessa keskiarvo on noin 3,5 sekuntia. Puristimme koko etusivun korkealaatuiset videot ja kuvat – hulppeat 28 megatavua – näyttämisen aloittamiseen tarvittavaan 999 kilotavuun ja kokonaislatausajan 1,73 sekuntiin. Aika huikeaa optimointia.

Hakukoneoptimoinnissa asetimme tavoitteeksi yli 87/100 Ubersuggestin skaalalla. Pääsimme aluksi tulokseen 89/100, mutta arvelimme pystyvämme parempaan – ennen sivuston luovutusta asiakkaalle tuunasimme sen äärimilleen ja pääsimme tähän asti parhaimpaan tulokseemme 95/100. Tulos näkyi heti analytiikassa. Kävijämäärä ei muutoksessa notkahtanut kuten yleensä, eikä 404-sivuja käyttäjille tullut eteen, koska kaikki vanhat sivut oli kartoitettu ja ohjattu uudelleen. Säilytimme kaikki vanhat sivustoille ohjaavat linkit ehjinä ja samaten kaikki hakutulossijoitukset.

Mutta mikä tärkeintä, herätimme keskustelua alalla – puolesta ja vastaan. Valtarakenteet ovat konkretisoituneet puheenvuoroissa, kun tekijät ovat kiitelleet esimerkin näyttämisestä ja tietyt tahot suivaantuneet. Merkitys kiteytyykin tässä kommentissa:

 “Toivon, että sivun tekijät ovat hereillä, sillä en koskaan ole vastaavaa urallani nähnyt. Etenkin alalla, jossa valitettavasti kunnia harvoin jaetaan läpinäkyvästi koko kansan tietoon. Toivon niin lämpimästi, että tämä on uusi suunta, ja kakkua tehdään avoimesti kaikille suuremmaksi. – Näytätte koko alalle - ja itseasiassa koko markkinointiskenelle - nyt kovaa esimerkkiä yhdenvertaisemman kulttuurin ja käytännön osalta tekijöitä kohtaan.”

 

✨ Voitokasta? Voitokasta! ✨

🏆 House of Creativity voitti Grand One 2022 -kilpailussa Paras pienen budjetin verkkopalvelu -kategorian. Tuomaristo sanoi työstä seuraavaa:

"Tuomariston mielestä voittaneessa palvelussa yhdistyy monta keskeistä osa-aluetta: asiakas on saanut sijoitukselleen hyvän tuoton ja palvelu erottuu joukosta, uudistaen ja kehittäen asiakkaan liiketoimintaa seuraavalle tasolle. Palvelu on visuaalisesti ja teknisesti ensiluokkainen."