Paras Viini

Mieliviinejä ja viininmieliä

Alkoholin myynti ja markkinointi on, ihan syystäkin, sääntöjen ja lakien viidakko, jossa navigointi vaatii tarkkuutta, vastuuta ja nokkeluuttakin. Viinimaahantuontiyritys Vinum Imports Oy päätti huudella viidakon ulkopuolelle, että josko takametsä olisikin sanotaanko pensaslabyrintti, johon koko brändiportfolio markkinointeineen sitten solahtaisi. 

Puutarhaorientoituneina ja haasteista innostuvina viininmielisiinä vastasimme toki haasteeseen. Ei ihan sillä lailla mitä tilattiin, mutta kylläkin sillä lailla, mitä tarvittiin.

Huomattiin nimittäin, että osalla Vinumin brändeistä olikin jo entuudestaan vankka somepresenssi, ja mistä erityisesti kiinnostuimme, oli hieman uinuva, mainonnan alustana käytetyt Paras Viini -yhteistöt Facebookissa ja Instagramissa. Mahdollisuus vapaan yhteisön rakentamiseen oli olemassa, jos sitä vain ruokittaisiin ja kannustettaisiin oikeaan suuntaan

Syntyi Paras Viini, yhteisö ja media, jonka liima on lifestyle ja viininilo. Vinum tuo viinejä suomalaiseen, vähän omintakeiseenkin viinimakuun samalla filosofialla, jota Paras Viinikin julistaa: että paras viini ei välttämättä ole se kahden tonnin tammitynnyrikypsytetty burgundilainen, vaan ennemminkin mielentila. Nimittäin jokaiseen tilanteeseen on se oma paras viininsä.

Haipakkaa oli. Neljässä viikossa, ideasta lanseeraukseen, rento ja hieman kuriton viininmielisten yhteisö oli syntynyt. Sen pääalustana toimii uusi mediallinen verkkosivu parasviini.fi ja sitä tukevat uudistetut sosiaalisen median kanavat tutuissa osoitteissa. Parasviini.fi:hin luotiin kilpailijakentästä erottuvalla asenteella omalaatuinen tone of voice, ja artikkeleita viinistä viinimaailmalle uudella kulmalla.

Paras Viini -yhteisö ja parasviini.fi-sivusto herättivät välittömästi kiinnostusta niin kuluttajissa kuin ammattilaisissakin. Päätoimittaja Jani Riski yhdessä levottoman toimituksen muodossa aineellistuvan sisältötiimin kanssa ideoi, tuottaa ja ohjaa sisältöä vahvasti käyttäjädatan ja yhteisöstä nousevien signaalien pohjalta. 

Yhteisön osallistaminen käsi sen pulssilla on ollut alusta asti johtotähti. Yhteisöjä kun ei voi pakottaa, vaan ne syntyvät orgaanisesti: ja jotta ihmiset kerääntyisivät yhteisen kiinnostuksenkohteen äärelle ja jäisivätkin siihen, pitää sisällön olla oikeasti aika hyvää. Sellaista lisäarvoa tuottavaa. 

Vähän kuin viini.