LV - verkkosivut

Uudistus nosti herkkyydestä tunnetun brändin valokeilaan

Grundlage on ollut LV:n bränditoimisto vuodesta 2017 alkaen ja tuona aikana olemme uudistaneet brändiviestintää sekä viestinnän kärkeä uuden kohderyhmäajattelun – tiedostavien kuluttajien – mukaisesti. 

Vaikka brändiviestinnän parissa olemme ottaneet seitsemän peninkulman harppauksia ihan viikkotason tekemisen myötä, eivät ikonisen suomalaisen brändin ja sen tunnetun tuotesarjan verkkosivut olleet ansaitsemassaan kunnossa.

Tartuimme härkää sarvista ja uudistimme koko sivuston yhdessä Wordpress-toteuttaja Evermaden kanssa. Teknisen suunnittelun perustana toimi mobile-first ajattelu, sillä tilastojenkin mukaan suurin osa suomalaisista käyttää verkkosivustoja kännykällään. Sivuston visuaalisuudessa halusimme noudattaa brändille aiemmin uudistettua ydinviestiä: vähemmän on juuri sopivasti. 

Aiemmin brändin verkkosivujen rakenne keskittyi tuotelähtöisyyteen, kun taas uuden brändistrategian mukaisesti halusimme nostaa esille myös tuotteisiin liittyvää sisältöä. Koronapandemia kasvatti esimerkiksi käsidesinfiointiaineen kysyntää räjähdysmäisesti, jolloin tuotteen taustalla olevaa korkeatasoista kehitystä on haluttu tuoda kuluttajien tietoisuuteen yhä paremmin. Kotimainen tuotanto, korkeatasoiset raaka-aineet ja “vähemmän on enemmän” -ajattelu on toiminut sivuston toteutuksen kirkkaimpana tähtenä kautta linjan.

Päätös oli oikea, sillä kesäkuussa 2020 valmistuneilla sivuilla vierailleista noin 70 prosenttia saapui sivulle mobiililaitteesta. Verkkosivu-uudistus onnistui Grundlagen arvolupauksen mukaisesti, eli yli odotusten. Sivuston kuukausittaiset kävijämäärät kasvoivat yli 20 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Lisäksi verkkosivuilla vierailleiden aktivoinnissa onnistuttiin hienosti, kun sivuston lomaketäytöt, ulkoisten ja sisäisten linkkien seuraaminen ja jälleenmyyjien verkkokauppaan siirtyminen kasvoivat uudistuksen jälkeen yli 300 %.

Sivustouudistuksessa pidettiin myös huolta, ettei jo saavutettu korkea hakutulossijoitus hävinnyt ja ansaitun median linkitykset säilyivät. Olihan LV ykkössivulla yli 20 suositulla yleisellä hakusanalla LV-alkuisten lisäksi. Kaikki vanhat sivuosoitukset ohjattiin uudelleen, eikä sijoitus kyykähtänyt hetkeksikään. 404-virhesivun näytöt vähenivät vanhaan sivustoon verrattuna ja sivujen löydettävyys hakukoneella parani useita sijoituksia heti uudistuksen jälkeen.

Lisäksi lukijoita kiinnostavat sisällöt kasvattivat sivulla käytettyä aikaa lähes neljänneksellä. Sivun sisällöt toteutettiin hakusanaoptimoidusti, jotta LV:n tuotteista kiinnostuneet löytäisivät sivustolle mahdollisimman orgaanisesti. Myös ohjaus tuotteiden välillä uudistettiin ja toteutettiin johdonmukaisesti. Viimeisenä kirsikkana kakun päällä oli näyttävästi toteutetut 3D-mallinnetut tuotekuvat, jotka tulevat toimimaan myös muussa taktisessa sekä brändillisessä mainonnassa.

Yhtenä merkittävänä haasteena oli oman verkkokaupan puute ja ohjaukset jälleenmyyjien sivuille siten, että tuote olisi niin lähellä ostoskoria kuin mahdollista. Teimme tätä varten kustomoidut linkit, joilla ennen lähes 20 syötettä vaatinut tuotteen saaminen jälleenmyyjäkaupan ostoskoriin lyheni kolmeen klikkaukseen. Tämä muutos tuotti heti yli kahden prosentin konversion sivuilta jälleenmyyjien verkkokauppoihin.

Verkkosivu-uudistus onnistui kaikissa tavoitteissaan. LV:n brändi ja tuotesarja pääsevät nyt oikeuksiinsa niiden ansaitsemalla tavalla. LV:n brändiä tuodaan näyttävästi esille asiakkaita tehokkaasti palvelevalla tavalla. Parasta yritetään tehdä, mutta priimaa pukkaa tulemaan, Grundlagen toimitusjohtaja Mari Tauler kiteyttää.