Beautynix

Asiakastutkimus viitoitti kauneudenhoitobrändin uudistukselle suunnan

Ammattikosmetiikan maahantuontiin keskittyvä Beautynix päätti kehittää verkkopalvelujaan tavoitteenaan luoda koko jakeluketjua hyödyttävä monipuolinen sähköinen palvelumaailma, jonka palvelut ovat kosmetologiyrittäjien käytössä 24/7. Beautynix on turkulainen ammattikosmetiikan maahantuoja, jonka valikoimiin kuuluu saksalainen Janssen Cosmetics -ammattikosmetiikkasarja. 

Grundlage toi projektiin mukaan rautaista design-antropologian ja UX-tutkimuksen osaamistaan. Teimme Beautynixille tarvekartoituksen, jonka avulla he pääsivät toteuttamaan asiakkaiden tutkittuja tarpeita palvelevan verkkoympäristön.

Tarvekartoitus sisälsi kolme vaihetta. Ensimmäisessä vaiheessa valoimme projektin kiviajalan yhteisessä työpajassa, jonka tuloksena syntyi ymmärrys tutkittavista näkökulmista, käsitys verkkosivuston liiketoiminnallisista tavoitteista sekä nykyisestä asiakasymmärryksestä. Tämän jälkeen jatkettiin itse tutkimusosioon, joka toteutettiin yhdistämällä laadullisia syvähaastatteluita ja näiden jälkeen julkaistulla määrällisellä verkkokyselyllä. Haastateltavat rekrytoitiin Beautynixin asiakaskannasta ympäri Suomen. 

Viimeisessä vaiheessa syntyi tulkinta asiakastutkimuksen tuloksista, joka antoi selkeää osviittaa palvelumaailman rakenteelle, sisällölle sekä miten käyttäjäkokemusta voidaan kehittää jatkossakin.

Tutkimuksen aikana havaittiin myös uusia potentiaalisia kasvualueita, joilla olisi merkittävä vaikutus sekä asiakaskokemukseen että brändin tunnettuuteen. Lopputuloksena Beautynix sai tienviitat uudistukseen mm. user story mapin muodossa, jolloin eri ominaisuuksien toteuttamisen vaiheistusta ja resursointia on mahdollista toteuttaa tehokkaammin – onnistunutta asiakaskokemusta unohtamatta.