Aarikka
Ikonisen Aarikan uudelleenbrändäys
Grundlage suunnitteli ja toteutti kotimaisen designbrändi Aarikan vuonna 2022 lanseeratun brändiuudistuksen, jonka kärjeksi muodostui Kaija Aarikan muotoilu- ja elämänfilosofia. Palkittu työ kattoi brändipersoonan, visuaalisen ilmeen, ainutlaatuisen tonaliteetin ja verkkokauppojen (.fi ja .com), mainonnan (taktinen, digitaalinen, brändi) sekä uudistetun somepresenssin suunnittelun ja toteutuksen.
Aarikka on puusta, pyöreästä muodosta ja skandinaavisen selkeistä linjoistaan tunnettu kotimainen designbrändi, jonka vahvoille juurille aika oli antanut pölyn laskeutua.
Vuonna 2020 pian 70-vuotisjuhlavuottaan viettävällä brändillä oli kuitenkin rohkea tavoite – nelinkertaistaa liikevaihtonsa seuraavien viiden vuoden aikana. Sellaista ei saavuteta helposti. Sellainen saavutetaan vain nostamalla unohtunut brändi takaisin kansainvälisesti tunnetuksi suomalaisen designin ylpeydenaiheeksi.
Grundlage aloitti brändiuudistuksen keväällä 2021 raapaisemalla brändin pintaa – ja mitä pinnan alla tapahtuikaan. Siellä odotti aarikkalainen maailma, Kaija Aarikasta syntynyt. Kokonainen muotoilu- ja elämänfilosofia.
Kaija Aarikan ajattelusta muotoutui brändikommunikaation ja strategian kärki, joka jalkautui kaikkeen Aarikan tekemiseen.
Grundlagen ja Aarikan yhteistyön ensimmäisinä ponnistuksina toteutettiin brändi-identiteettiuudistus, jossa puu, pyöreä muoto ja skandinaavisuus sekä Kaija Aarikan leikkisästä design-ideologiasta kumpuava uusi tone of voice saivat muotonsa. Työn lopputulemana syntyi Aarikan uudistettu brändi ja brändikäsikirja.
Muut 100-prosenttisesti Grundlagen suunnittelemat ja tuottamat julkaisut uuden Aarikan alkumetreillä ovat aarikka.fi- & .com-verkkokauppa, jota Grundlagen tiimin eCommerce Manager myös operoi, myyntitavoitteilla ohjattu taktinen digitaalinen mainonta ja uudistunut somepresenssi sekä asiakasmarkkinointi omaan asiakaskantaan.
Uudistunut Aarikka lanseerattiin kokonaisuudessaan 2022.
Aarikan brändityö ja uudistus otettiin vastaan positiivisesti: verkkokaupan myynti kasvoi suhteessa vertailujaksoon ja uuden brändin mukaiset mainonnan ja uutiskirjeiden aineistot suorittivat kaikilla KPI-mittareilla paremmin kuin aikaisemmin toteutetut markkinointiviestinnän toimenpiteet.
Sinä särmä, ole valmis. Uusi, aarikkalaisempi maailma on täällä.
✨Voitokasta? Voitokasta!✨
🏆 Aarikan identiteettityö Tottelemattomille. voitti Vuoden Mainos 2022 -kilpailun Grand Prix'n.