Vuoden Mainos -kisaan ennätysmäärä eli liki sata kilpailutyötä

Julkaistu 29.01.2019 10:23 | Päivitetty 14.09.2023 13:15

Vuoden Mainos -kisaan ilmoitettiin ennätysmäärä kilpailutöitä, joista shortlistalle pääsi kolmekymmentä viidessä eri kategoriassa. Vuoden Mainos -kilpailu on osa Vuoden Mainostorstaita, joka järjestetään Turussa  tammikuun viimeisenä päivänä. Kilpailun voittajat julkistetaan Mainostorstain päättävässä gaalassa 31.1. Logomossa. 

Vuoden Mainos -kilpailun raati vasemmalta oikealle: Tommi Laiho, Kasper Strömman (edessä), Minna Koskelo, Sanna Laakkio, Laura Andersson, Mari Tauler (järjestäjä) ja Eka Ruola

Vuoden Mainos -kilpailun raati vasemmalta oikealle: Tommi Laiho, Kasper Strömman (edessä), Minna Koskelo, Sanna Laakkio, Laura Andersson, Mari Tauler (järjestäjä) ja Eka Ruola

Vuoden Mainos -kisaan ilmoittautui määräaikaan mennessä liki sata Turun talousalueella toteutettua tai sinne kohdennettua markkinointiviestinnän ja muotoilun työtä. Kilpailussa on neljä kategoriaa: Paras oivallus, paras toteutus, paras suunnittelu ja paras tulos, sekä näiden lisäksi juniorisarja, jossa ratkottiin kummiyritys Liedon Säästöpankin antamaa toimeksiantoa. 

Kilpailuun osallistuneet työt olivat niin sovelluksia, verkkosivustoja, kokonaisia kampanjoita kuin julisteita. 

Vuoden Mainos -kilpailun ja koko Vuoden Mainostorstain järjestäjän Mari Taulerin mukaan kilpailussa oli ja on jatkossakin tarkoituksena pitää markkinointiviestinnän käsite mahdollisimman laajana: osallistua voi perinteisen mainoksen lisäksi vaikka yksittäisellä logolla, palvelu- tai tuotemuotoilulla. 

– Jokainen kohtaaminen brändin, tuotteen, yrityksen tai organisaation kanssa on markkinointiviestintää, sanoo Tauler. Ja siksi sen kaikkiin muotoihin kannattaa yritysten myös panostaa, hän lisää. 

Kilpailun päätuomari, Hasan & Partnersin toimitus- ja luova johtaja Eka Ruola kiittelee kilpailutöiden määrää sekä aistii tason nousua viime vuodesta. Osa töistä voidaan hänen mukaansa huomata myös isommilla areenoilla. Ruola kaipaa kuitenkin lisää menestymisen halua niin itse töihin kuin niiden dokumentointiin. Kehitykselle on siis vielä tilaa, mutta suunta on oikea. 

Kilpailun tarkoituksena onkin lisätä alan osaamista nostamalla esiin ansioituneita töitä ja niiden tekijöitä. 

Vuoden Mainos -kilpailun voittajat julkistetaan Vuoden Mainostorstain päättävässä gaalassa torstai-iltana Logomossa. 

Vuoden Mainos Shortlist 2018 löytyy resurssilinkistä.