Voiko konseptina olla matemaattinen kaava? Turkulaistoimisto uudisti 70-vuotiaan konsulttitalon brändin
Julkaistu 19.10.2020 08:10 | Päivitetty 14.09.2023 13:15
Suomen suurimpiin konsulttitaloihin lukeutuva FCG, Finnish Consulting Group, valitsi turkulaisen mainostoimisto Grundlagen bränditoimistokseen alkuvuodesta. Koronakevään nuori voittaja on työstänyt brändiuudistusta läpi kesän, ja nyt konsepti lanseerataan suurelle yleisölle vuorikiipeilijä ja seikkailija Lotta Hintsan luotsaaman Elämäntöitä-dokumenttisarjan muodossa.
FCG:n markkinointijohtaja Laura Rundgren on innoissaan 70-vuotiaan brändin uudesta vaiheesta.
“On ollut upeaa nähdä, miten asiantuntijoidemme, yhteistyökumppaneidemme ja sidosryhmiemme osaamisesta on muodostunut huippulaadukkaita dokumentteja. Nyt julkaistut sarjan kaksi ensimmäistä jaksoa tarjoava hienoja oivalluksen hetkiä, kun kunnat, kansalaiset ja yritykset ovat kiteyttäneet niitä hyvän elämän tekijöitä, joiden varaan hyvinvointiyhteiskuntamme rakentuu”, Rundgren iloitsee.
Brändiuudistuksen käynnisti ajatus siitä, että tuhansiin hankkeisiin yli 150 maassa osallistuneiden asiantuntijoiden tarinat sekä näiden hankkeiden yhteiskunnallinen vaikuttavuus tulisi saada julki ja maailmalle tutuiksi.
“Alkuperäinen tehtävämme oli kiteyttää, mitä FCG:n slogan Hyvän elämän tekijät tarkoittaa. Siitä syntyi matemaattisin brändikonsepti, jota itse olen ollut tekemässä. FCG:n osaamisalueet muodostavat joukon muuttujia, joita yhdistämällä syntyy kullekin asiakkaalle uniikki ratkaisu. Se siis tarjoaa hyvän elämän tekijöiden kaavan, jota noudattamalla FCG:läisten on helppo toteuttaa ja käyttää brändiä kaikissa kohtaamisissa”, summaa Grundlagen strategi ja asiakkuusjohtaja Heidi Haila.
Kaksivuotiaan Grundlagen perustaja ja toimitusjohtaja Mari Tauler onylpeä tiimistään ja FCG:n rohkeasta otteesta brändin johtamisessa.
“Suomi ei olisi Suomi ilman FCG:n asiantuntijoita ja heidän tekemäänsä työtä. FCG:llä on rakennettu jo yli puolen vuosisadan ajan Suomesta hyvinvointiyhteiskunnan pioneeria, jonka kansa on tutkitusti maailman onnellisin. Oli kunnia lähteä kehittämään ikonisen suomalaisyrityksen brändiä”, Tauler avaa yhteistyön taustoja.
Elämäntöitä-dokumenttisarjan tuotantoyhtiönä toimi videotoimisto Videolle. Kampanjan medialähdöstä vastaa digitoimisto Hopkins.
Menestystä ja kasvua koronasta huolimatta
Koronakeväästä ja -kesästä huolimatta Grundlagen liiketoiminta on kehittynyt kovalla vauhdilla. Uusia asiakkuuksia taloon on vuoden alusta tullut FCG:n lisäksi kymmenkunta: Kauppakeskus Mylly, teknologiayhtiö Siili Auto, palkittu suomalaisen muotoilun ja muodin myymäläkonsepti PUF, viinien maahantuoja Vinum Import, uudet brändit MEC ja Free tutulta asiakkaalta Berneriltä sekä viisi Start-Up yritystä, joiden joukossa on muun muassa alansa johtava tekoäly-yritys.
Uusia rekrytointeja on tehty kesän aikana neljä.
Grundlage työllistää tällä hetkellä 12 luovan alan asiantuntijaa. Liikevaihto nousee tänä vuonna yli miljoonaan euroon.