SARI HEINILÄ TUO MAINOSTOIMISTO GRUNDLAGEN HELSINKIIN

Julkaistu 17.08.2021 10:00 | Päivitetty 14.09.2023 13:15

McCann Helsingin entinen toimitusjohtaja ja hasan & partnersin sekä TBWA Helsingin johtoryhmissä pitkään vaikuttanut Sari Heinilä on aloittanut 1.8. Grundlagen strategiajohtajana sekä Helsingin toimiston vetäjänä. Turkuun reilut kaksi vuotta sitten perustettu toimisto on onnistunut kasvamaan tahtiin, joka tässä kohtaa vie luonnollisesti kohti laajentumista. Helsingin toimiston myötä Grundlage työllistää 17 ammattilaista.

Grundlage Helsingin vetäjä Sari Heinilä perustaja Mari Taulerin syleilyssä Kanavarannassa

Grundlage Helsingin vetäjä Sari Heinilä perustaja Mari Taulerin syleilyssä Kanavarannassa

Suurissa toimistokonklaaveissa koko työelämänsä ajan mukana ollut Heinilä kokee toimiston riippumattomuuden ja ketterän koon valtavana etuna. “Kun yhteydenotto tuli, niin ensimmäisenä muhun teki vaikutuksen jo toimiston saitiltakin läpi tunkeva luova hulluus ja asenne, jolla tunnutaan menevän vaikka läpi harmaan kiven. Silti en osannut odottaa ihan sitä, mitä pääsin tutustumiskäynneillä kokemaan. Ensimmäinen kosketus toimistoon tapahtui vierailemalla suoraan uuden asiakkaan Aarikan haasteisiin pureutuneessa sisäisessä työstössä. Tajusin, että samassa huoneessa istui ei vain konseptisuunnittelijoita ja strategeja, vaan myös growth hackingin, markkinoinnin automaation, datan ja analytiikan sekä verkkokaupan suvereeneja osaajia. Ja kaikessa oli koko ajan kyse siitä, että miten tää juttu saadaan lentämään ja asiakkaan liiketoiminta uuteen kansainväliseen nousuun.”

Heinilän kokema kovan luokan monipuolinen osaaminen yhdistettynä luovaan hulluuteen ja huumoriin sai hänet tekemään nopeita intuitiivisia päätöksiä. ”Vaisto vain sanoi, että tänne mä kuulun ja täällä mä vielä myös opin yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksen jälkeenkin. Tässä porukassa ei vastuunkanto tuloksista jää torsoksi, kun on kovalla tahdonvoimalla rakennettua kapasiteettia vastata asiakkaiden huutoon ja ottaa strategisen sekä luovan suunnittelun lisäksi koko jatkuva markkinointi ja jopa asiakkaan koko verkkokaupan pyörittäminen haltuun”, Heinilä toteaa.

Heinilän ratkaisuun vaikutti vahvasti myös perustaja Mari Taulerin asenne Grundlageen. Taulerille on ollut tärkeää luoda kulttuuri ja työympäristö, jossa tekemisestä nautitaan, mutta asiakkaille tehdyistä tuloksista ei tingitä. Ja se on kannattanut. Korona-ajasta huolimatta toimisto takoi historiansa parhaan tuloksen kesäkuussa ja on kasvanut vuosittain yli 70 %. Reseptinä on toisten edun laittaminen etusijalle. “Hyvä kiertää”, analysoi Heinilä syitä Grundlagen menestyksen takana. “Kun jengi viihtyy ja asiakkaita ajatellaan ennen kaikkea ihmisinä heille annettuine tavoitteineen ja niiden saavuttamisen tuomine inhimillisine paineineen, on näkökulma tähän työhön minusta harvinaisen oikea.”

“Kun kohtasimme Sarin kanssa, tiesin heti, mitä nyt pitää tehdä. Se oli menoa Helsinkiin. Meidän piti alunperin vain istua alas ja tutustua, mutta tajusin, että nyt kohtaa arvomaailma, tekemisen meininki ja kokemuksen määrä sillä tasolla, että mulle löytyi aisapari yrityksen laajentamiseen. Hullu kun olen niin varasin jo samana iltana näyttöjä toimitiloista Helsingistä ja houkuttelin Sarin mukaan kierrokselle – tietämättä vielä edes, sanooko hän “tahdon”. Ja tässä me nyt ollaan, melkoisen onnelliset naiset mahtavan porukan kanssa – Aurajoen rannalla Turussa ja Kanavarannassa Helsingissä. Ja Vuoden Toimisto -tutkimuksen perusteella työskennellään myös onnellisten ja tyytyväisten asiakkaiden kanssa”, toteaa perustaja Mari Tauler.

Tauler itse jatkaa yrityksen toimitusjohtajana päävastuunaan yrityksen pyörittäminen ja tulevaisuuden visiointi, kun taas Heinilän vastuulla on Helsingin toimiston kasvattaminen. TBWA:lta Grundlageen jo toimiston alkuvaiheessa siirtynyt Heidi Haila taas vastaa Turun toimiston operaatioista. Tavoitteena on jatkaa myös tänä vuonna hyvään alkuun lähtenyttä luovaa menestystä alan kilpailuissa. “Yhteistyön näkyminen asiakkaan liikevaihdossa on tosiaan meille se tärkein mittari, mutta totta hitossa haluamme olla myös luovan työn jäljestä tunnettuja ja iloksemme saimme siitä myös Vuoden Toimisto -kilpailussa parhaat arvosanat. Shorteille päästiin jo tänä vuonna ja töitä lähetettiin Cannesia myöten, joten luova kunnianhimo on meille tärkeä draiveri. Haluamme, että meistä kuullaan maan markkinointipäättäjien lisäksi myös alan sisällä ja että meistä tulee jatkossa myös merkittävä seuraavan sukupolven kasvattaja alalle”, jatkaa Tauler. “Me aiomme olla siinä parhaita mahdollisia emoja.”