Roskakala-kampanja voitti Vuoden Mainos -kilpailun Grand Prix -palkinnon
Julkaistu 31.01.2019 22:00 | Päivitetty 14.09.2023 13:15
Vuoden Mainos 2018 voittajat julkistettiin Vuoden Mainostorstain päättävässä gaalassa torstai-iltana 31.1.2019 Turun Logomossa. Kilpailuun ilmoitettiin ennätysmäärä eli liki sata työtä neljässä eri sarjassa ja juniorisarjassa. Näistä 30 pääsi shortlistalle. Koko kilpailun voitti Pidä Saaristo Siistinä ry:n Roskakala-kampanja. Pääpalkinnon lisäksi kussakin sarjassa jaettiin kulta ja kunniamaininta.
Vuoden Mainos -kisaan ilmoittautui määräaikaan mennessä liki sata Turun talousalueella toteutettua tai sinne kohdennettua markkinointiviestinnän ja muotoilun työtä. Kilpailussa on neljä kategoriaa: Paras oivallus, paras toteutus, paras suunnittelu ja paras tulos, sekä näiden lisäksi juniorisarja, jossa ratkottiin kummiyritys Liedon Säästöpankin antamaa toimeksiantoa.
Vuoden Mainos -kilpailun ja koko Vuoden Mainostorstain järjestäjän Mari Taulerin mukaan kilpailussa oli ja on jatkossakin tarkoituksena pitää markkinointiviestinnän käsite mahdollisimman laajana: osallistua voi perinteisen mainoksen lisäksi vaikka yksittäisellä logolla, palvelu- tai tuotemuotoilulla.
– Jokainen kohtaaminen brändin, tuotteen, yrityksen tai organisaation kanssa on markkinointiviestintää, sanoo Tauler. Ja siksi sen kaikkiin muotoihin kannattaa yritysten myös panostaa, hän lisää.
Kilpailun päätuomari, Hasan & Partnersin toimitus- ja luova johtaja Eka Ruola kiittelee kilpailutöiden määrää sekä aistii tason nousua viime vuodesta. Kilpailun tarkoituksena onkin lisätä alan osaamista nostamalla esiin ansioituneita töitä ja niiden tekijöitä.
Vuoden Mainos -kilpailun voittajat ja raadin perustelut:
GRAND PRIX
Roskakala (kampanja)
Tekijät: Kuisma Väänänen (AD ja copy) & Akseli Kouvo (copy)
Asiakas: Pidä saaristo siistinä ry
Kampanjan tavoitteena oli lisätä tietoisuutta vesistöjen roskaamisen ongelmasta. Jos jatkamme näin, on merissämme vuoteen 2050 mennessä enemmän muovia kuin kaloja.
Yksittäisenä luovana ideana päätä pidempi muita. Oikealla tavalla tehty toteutus. Perinteisyys ei ole pahe, kun ajatuksessa on kokoa. Suurimman kunnian saa mainos, joka merkityksellisyytensä vuoksi on päätynyt jo oppikirjoihin asti. Viime vuoden juniorisarjan kunniamaininta.
PARAS OIVALLUS
Kulta
Roskakala (ks. yllä)
Kuten tiedämme, pallomme lätäköt eivät voi hyvin. Kilpikonnat tukehtuvat muovipusseihin, hauet haukkovat henkeään kurkut täynnä röökitumppeja. Meillä on paljon kalalajeja – vielä toistaiseksi. Osaa niistä ei juurikaan arvosteta. Tulevaisuudessa jäljellä voi olla vain tämä: Roskakala.
Kunniamaininta
Ollibot (chatbot)
Tekijä: Nitro
Asiakas: Sony Music
Ollibot on humoristinen chatbot joka vastaa kysymyksiin Porin murteella. Tavoitteena oli nuorentaa Yö-yhtyeen seuraajakuntaa.
Tässä kilpailussa tuli todennettua, että Porissakin on älyä. Sillä älyä se on tekoälykin. Porilaisten kanssa ei aina tiedä onko yö vai päivä. Tässä kisassa tiedetään, että ainakin on yö. Uskallusta yrittää jotakin uutta, taitoa tehdä puristamatta liikaa mailasta.TOTEUTUS
Kulta
TPS Alkushow
Tekijät: Jussi Marin & AriKivi Creative (suunnittelu ja luova johto)
”Suuren maailman tyyliin”toteutettu alkushow TPS:n peleihin.
Toteutuksen hyvyyttä voi arvioida mm. sen tarjoaman elämyksen myötä. Maailmanluokan toteutus, joka on tehty yleisölle, josta suurin osa olisi tullut paikalle muutenkin. Toteutus, jonka jälkeen on vaikea ajatella, että joukkue kehtaisi pelata laiskasti. Kullan saa toivottavasti myöhemmin keväällä Tepsi, mutta tässä vaiheessa kautta TPS Alkushow.
Kunniamaininta
Asiakas: Shift
Tekijä: Avidly
Tapahtuman markkinointikampanja.
Joitakin asioita on vaikea yrittää selittää rationaalisesti. Jäljelle jää onneksi tunne. Ensisilmäyksellä sekamelska, sitten jotakin läikähtää. Kettu cyborgina on pärjännyt aina, niin täälläkin.
Kunniamaininta
Asiakas: Hydrohex
Tekijä: Betta Digital
Mobiilisovellus vesitreeniä varten.
Tätä työtä tehdessä ei oltu ensimmäistä kertaa appia kyydissä. Toiminnallisesti ja visuaalisesti paitsi ehyt myös puhutteleva kokonaisuus. Raati kiittää täydellisyyden tavoittelua viimeisessäkin yksityiskohdassa. Tämä upposi raatiin ja nousi pinnalle.
PARAS SUUNNITTELU
Kulta
Asiakas: Ilona Luonkos
Tekijä: Luonkos Finland
Innovatiivisen käsintehdyn luonnonkosmetiikan pakkausdesign.
On hienoa katsella, miten joiltain kauneus syntyy luonnollisesti. Hyvä design ei kuitenkaan ole pelkkää estetiikkaa: kun tarpeeksi moni näyttää esimerkillään, että hyvä silmälle voi olla hyvää maailmalle, ollaan taas lähempänä suurempaa muutosta.
Kunniamaininta
Asiakas: VoiVeljet
Tekijä: Hungry
Turkulainen ravintolaketju oli vailla arvoistaan viestivää identiteettiä.
Joskus visuaalista identiteettiä tarkemmin katsoessa saa oivalluksen – näkee idean sen takana. Tässä tapauksessa konkreettisestikin palkitsevaa. Esimerkkinä siitä, miten kauniilla yksinkertaisuudella voi kertoa paljon.
PARAS TULOS
Kulta
100 syytä matkailla Suomessa
Tekijä: Drama Queen
Kotimaan matkailua kasvattava kampanja.
Toivo ei ole strategia. Mitään suurta ei synny ilman vaivannäköä. Ihminen ei osta, ellei inspiroidu. Varsinkin, jos tuote tuntuu lähtökohtaisesti vähän tavalliselta. Tämä kampanja kotiutti euroja kotimaahan ja sille sinivalkoiset aplodit.
Kunniamaininta
Asiakas: Turku AMK
Tekijä: Avidly
Osaamisanti: ammattikorkeakoulun varainhankintakampanja.
Prosentteja saa Alkosta. Euroja ihmisiltä. Indeksit sikseen, euro ei koskaan valehtele. Ajatus ja mekanismi veivät tässä perille, mainonta lienee ollut vain taustatukena.
JUNIORISARJA
Juniorisarjassa toimeksiantona oli kehittää kummiyritys Liedon Säästöpankin toimeksiannosta kampanja, jolla tavoittaa nuoret.
Kulta
Oppirahat
Kuisma Väänänen ja Akseli Kouvo
Nuoret suunnittelijat ymmärtävät parhaimmillaan sen, mitä pieni budjetti tarkoittaa. Sekä ihmisellä että suunnittelijalla. Silloin pitää yksinkertaisesti olla nokkela. Ja kun ihmisenä hölmöilee sen olemattoman budjetin kanssa, on mitä parhainta, että joku ohjaa oikealle reitille. Kiitos näiden valopäiden, siihen voisi nyt olla työkalu.
Kunniamaininta
Peukkuu prokkikselle
Veera Kemppainen ja Laura Kemppainen
Puhutteleva markkinointiviestintä ei ole väittämistä vaan käyttäytymistä – mielenkiintoisella tavalla. Ja parhaimmillaan sen pohjana on todellinen aito näkemys yleisön maailmasta. Silloin jopa poikkeuksellinen viesti muuttaa käyttäytymistä ja saa aikaan vaikutuksen. Nuorta ei saa pankkiin pyytämällä, vaan inspiroivasti kutsumalla, pakan parhaimpia mainosideoita.
Vuoden Mainos -kilpailun tuomaristo. Vasemmalta Tommi Laiho, Kasper Strömman (edessä pöydällä), Minna Koskelo, Sanna Laakkio, Laura Andersson, Mari Tauler (järjestäjä) ja Eka Ruola (päätuomari). Kuva: Janne Kunttu.