Nuori mainonnan suunnittelija: näillä taidoilla menestyt!
Julkaistu 05.04.2019 12:23 | Päivitetty 14.09.2023 13:15
Digimarkkinoinnin maailma muuttuu kovaa vauhtia. Vaikka kanavia tulee ja menee, visuaalisen osaamisen ja viestinnän kysyntä ja tarve pysyvät – ja kasvavat jatkuvasti.
Millä taidoilla nykyään pärjää, mitä markkinoinnin suunnittelijan täytyy osata?
Janne Kunttu, palkittu graafinen suunnittelija ja Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian tuntiopettaja, antaa kolme kärjessä -listan:
1. Osaa työkalut hyvin
Suunnitteluohjelmat ovat graafikoiden vasaroita ja poria ja suunnittelijan pitää hallita työkalunsa. Esimerkiksi Adoben Illustrator eli ”Illu” on ohjelma, jota voi käyttää tyhmästi tai viisaasti. Viisas opettelee perusteet kunnolla ja säästää jatkossa paljon aikaa. Näin ohjelma ei rajoita luovuutta vaan tukee sitä.
Jannen opetuksessa työkalu otetaan haltuun kopioimalla mestarien töitä. Vasta sitten aletaan toteuttaa omia ideoita. Yhteen ohjelmaan ei kuitenkaan pidä kangistua vaan ottaa avoimesti vastaan muutokset ja kehitys.
2. Ymmärrä suunnittelun koko prosessi
Hyvä tekijä ei näe vain prosessin yhtä kohtaa vaan ajattelee myös niitä tekijöitä, joille työ seuraavaksi siirtyy. Tämä luo pohjan yhteistyölle ja menestykselle ja on yksi tärkeimpiä asioita, mitä nuoren mainostoimistossa uransa aloittavan tulee ymmärtää.
3. Hallitse tiedostot ja kansiot
Tiedostojen nimeäminen ja kansiorakenteen hallinta kuulostaa yksinkertaiselta, mutta on Janne Kuntun mukaan aika usein hukassa myös työelämässä.
Kuntun mukaan järjestelmällisyys tukee luovuutta. Töitä tehdään usein kovassa kiireessä, jolloin versioiden hallinta on tehokkaan tekemisen perusta – ja vähentää virheitä. Esimerkiksi koon ilmoittaminen tiedoston nimessä auttaa huomaamaan, jos painoon uhkaa lähteä väärän kokoinen materiaali.
– Painoaineiston nimi ei voi olla ”mainosjuliste_final”, toteaa Kunttu. Tämä on myös sitä kaverin auttamista ja eteen pelaamista, että ei ajattele vain omaa tonttiaan, hän lisää.
Ammattikorkeakoulun opettajana Jannen tehtävä on valmistaa AD-kurssien opiskelijoita työelämään – ja lievittää työelämään kohdistuvia pelkoja. Opiskelijoilla kun on usein käsitys, että kaikki pitäisi jo osata, vaikka ammattitaito pääosin hankitaan työssä.
Janne Kunttu on turkulaisen markkinointivaikuttajan Mari Taulerin palkkalistoilla ja osa Grundlagen luovaa kollektiivia.