Grundlage Vuoden Mainos -kilpailun voittaja jo toista vuotta peräkkäin – Eka Ruolalle toinen elämäntyöpalkinto kuukauden sisään

Julkaistu 25.05.2022 14:00 | Päivitetty 14.09.2023 13:15

Turun alueella jo 24 vuotta järjestetyn Turun Markkinointiliiton Vuoden Mainos -kilpailun voittajat julkistettiin palkintogaalassa torstaina 19.5.2022 Ruissalon Telakan Westin-salissa.

Vuoden Mainos -voittaja Aarikka

Vuoden Mainos -voittaja Aarikka

Vuoden Mainos Grand Prix -pääpalkinnon voitti mainostoimisto Grundlage Aarikalle suunnittelemallaan brändiuudistuksella.

“On hienoa nähdä, että tavoitteemme olla Helsingin luovin keskikokoinen mainostoimisto pitää monelta osin jo paikkansa. Tästä on hyvä taas jatkaa, kun tiedämme olevamme sitä Turussa ja monella mittarilla jo idässäkin, viitaten Vuoden Toimisto -, Grand One - ja Vuoden Huiput -shortteihin ja tänä vuonna mm. Grand Onen sarjavoittoon. Kun kolme vuotta sitten perustin mainostoimisto Grundlagen ja kirjoitin strategian, Et saa mitä tilaat -palvelulupauksen ja maalailin vision taivaisiin, en voinut ehkä ihan uskoa, että homma tulisi etenemään näin upeasti käsikirjoituksen mukaisesti”, Tauler riemuitsee.

Kilpailun päätuomarina toimi hasan & partners Groupin uusi toimitusjohtaja Riku Vassinen. Tuomaristossa istui Reaktorin luova johtaja Katariina Harteela, Markkinointiliiton toiminnanjohtaja Sanna Laakkio, Mehiläisen liiketoimintajohtaja Karolus Viitala sekä VR:n markkinointijohtaja Elina Bono.

”Tuomaroinnissa mentiin mainonnan ytimeen. Mitä on oivallus? Mitä on hyvä toteutus? Onko tämä oikeasti hyvä tulos? Tähän lajiin ei voi suhtautua muuta kuin intohimoisesti ja tuomaristossa varsinkin loppua kohden desibelit nousivat. Eikä vain kovaäänisyydestään tunnetun päätuomarin toimesta. Lopputulos oli kuitenkin loistava ja voittaja selkeä!”, kommentoi tuomarointia luotsannut Riku Vassinen.

Vuoden Mainos -kilpailussa on neljä sarjaa: Paras Oivallus, Paras Toteutus, Paras Suunnittelu ja Paras Tulos. Lisäksi kilpailussa palkitaan Juniorisarjassa ja jaetaan Elämäntyöpalkinto alaa merkittävästi kehittäneelle taholle tai toimijoille.

Tämän vuoden kisassa menestyneellä Grundlagella oli shortlistalla yhteensä yhdeksän työtä. Kilpailun pääpalkinnon lisäksi toimiston suunnittelema Aarikan brändityö voitti Paras Suunnittelu -sarjan. Paras Toteutus -sarjan voittivat Grundlagen ja simelius simeliusten yhteistyössä suomalaisen muodin ja designin kivijalka- ja verkkokauppa Puffille suunnittelemat ja toteuttamat brändikuvat. Paras Tulos -sarjan voitti Drama Queen Communicationsin Alentajat-kampanja. Grundlage keräsi voittojen lisäksi kolme kunniamainintaa. Uusi menestyjä oli Taideakatemian 2. vuoden opiskelija Ayan Aden, joka yllätti Oivallus-sarjan sekä Juniori-sarjan voitoillaan.

Vuoden Mainos Elämäntyöpalkinnon saivat Eka Ruola ja Turun Kaupungin matkailujohtaja Anne-Marget Hellén.

“Elämäntyöpalkinto vetää hiljaiseksi tällaisen äänekkäämmänkin kaverin. Kollegoilta saatu tunnustus tuntuu erittäin arvokkaalta ja tekee minut hyvin onnelliseksi, nöyräksi ja kiitolliseksi. Tämä Telakalla koettu ilta ei hevillä unohdu. Tuskin edes diskomusiikilla”, sanoo Eka Ruola, Nitron vastaava luova johtaja.

Anne-Marget Hellén jatkaa samoilla linjoilla, “Elämäntyöpalkinto oli yllätys ja suuri ilo ja kunnia, etenkin kun se tuli mainonnan ja markkinoinnin ammattilaisilta, joiden kanssa olen saanut työskennellä noin 30 vuotta. Mainonnan ja markkinoinnin ostaminen ja hyvän briiffin antaminen on taitolaji, johon pitää kasvaa. Yhdessä. Se on molemminpuolista luottamusta, inspiroitumista ja yhteistä iloa tavoitteiden saavuttamisesta! Kiitos palkinnosta, huikeista vuosista ja hienosta illasta!”