Grundlage ja Hakola tyhjensivät Vuoden Mainos -kilpailun palkintopöydän
Julkaistu 31.03.2021 15:22 | Päivitetty 14.09.2023 13:15
Turun alueella jo yli 20 vuotta järjestettyjen Turun Markkinointiliiton Vuoden Mainos -kilpailujen voittajat julkistettiin virtuaaligaalassa perjantaina 26.3.2021. Kilpailuun ilmoitettiin äärettömän tasokas ja laaja kattaus töitä koronavuoden asettamista vaikeuksista huolimatta. Vuoden Mainos Grand Prix -pääpalkinnon voitti Grundlage Hakolalle suunnittelemallaan Ystävät-malliston kampanjalla.
“Kun Suomi meni koronan vuoksi kiinni, Grundlage kehitti ajatuksen Ystävät-mallistosta, joka avasi Hakolan suositun verkkokaupan sellaisille designyrityksille, joilla sellaista ei ole. Ystävät-mallistosta tuli täydellinen esimerkki mission dramatisoinnista aidoksi teoksi, mutta se oli myös markkinoinnin ja myynnin riemuvoitto. Verkkokaupan menestyksen ohella Hakola tuli määrittäneeksi esimerkin, joka kertoo asenteesta, jota muut voivat seurata: kaveria ei jätetä”, kertoo idean kehittänyt Grundlagen Greative Director Mari Tauler.
Voittaneen kilpailutyön ideoinut Tauler toimii myös Turun Markkinointiliiton puheenjohtajana ja sitä kautta myös Vuoden Mainos -kilpailun järjestäjänä. Kilpailun tuomariston päätöksiin järjestäjä ei vaikuta.
“Minun missioni on alueemme luovan osaamisen kehittäminen ja suunnittelijoiden kunnianhimon kasvattaminen, ja siinä kilpailut ovat isossa roolissa. Turussa on valtavasti osaamista ja nyt kun fyysisellä sijainnilla ei ole enää mitään merkitystä, niin se toimii meidän eduksemme. Asiakkaat ja suunnittelijat löytävät toisensa yhä useammin pääkaupungin ulkopuolelta”, mainosalan moniosaajana tunnettu Tauler summaa.
Kilpailun päätuomarina jo neljättä kertaa toimineen Eka Ruolan mukaan osallistuneiden töiden taso on koventunut viimeisten vuosien aikana – niin luovan työn kuin entryjenkin osalta.
”Oli hienoa nähdä, että kulkutauti ei kampannut tämän alueen luovaa osaamista. Kilpailukattaus on selkeästi monimuotoisempi kuin aikaisemmin. Tuomarointi on aina raskasta työtä, mutta nyt se jotenkin ei tuntunut siltä”, kommentoi tuomarointia luotsannut Ruola.
Vuoden Mainos -kilpailussa on neljä sarjaa: Paras Oivallus, Paras Toteutus, Paras Suunnittelu ja Paras Tulos. Lisäksi kilpailussa palkitaan Juniorisarjassa ja jaetaan Elämäntyöpalkinto alaa merkittävästi kehittäneelle taholle tai toimijoille.
Tämän vuoden kisassa menestyi mainostoimisto Grundlage, jolla oli shortlistalla yhteensä yhdeksän työtä. Kilpailun pääpalkinnon lisäksi toimiston suunnittelema Hakolan Ystävät-mallisto voitti Paras Oivallus- ja Paras Suunnittelu -sarjat sekä Bernerin LV-tuotebrändille toteutettu Aurinkokello-kampanja voitti Paras Toteutus -sarjan. Paras Tulos -sarjan voitti mainostoimisto 4D:n Rosténin Rostis-kampanja. Grundlage keräsi voittojen lisäksi neljä kunniamainintaa.
Vuoden Mainos elämäntyöpalkinnon saivat Drama Queen Communicationsin perustajat Minna Koivurinta, Juha Saarinen ja Jari Salonen.
Juniorisarjan, jossa etsittiin jatkotoimia Vuoden Mainos -kilpailun kummiyrityksenä toimineen Kauppakeskus Myllyn Nuoret radalle -hankkeelle, voitti Veera ja Laura Kemppaisen Haunted Mill -ehdotus
Vuoden Mainos -kilpailun ehdokkaat ja voittajat sarjoittain:
GRAND PRIX
Voittaja: Ystävät-mallisto –Grundlage
Konseptisuunnittelija/luova johto: Mari Tauler, Greative Director
Tekijät: Janne Hongell ja Tarmo Helminen (AD), Laura Andersson (copy)
Asiakas: Hakola
PARAS TOTEUTUS
Voittaja: LV Aurinkokello – Grundlage
Kunniamaininta: Villi – Avidly
Kunniamaininta: Ainakin kahdeksaa väriä – Grundlage
Muut shortlistatut työt:
- Rosten Rostis – Mainostoimisto 4D
- Suomen Roskakalat – Pidä Saaristo Siistinä ry
- Turun palat – Grundlage
PARAS OIVALLUS
Voittaja: Ystävät-mallisto - Grundlage
Kunniamaininta: LV Aurinkokello – Grundlage
Kunniamaininta: Maailma paremmaksi prosentti kerrallaan - Grundlage
Muut shortlistatut työt:
- Maailma paremmaksi prosentti kerrallaan - Grundlage
- Atelier Torbjörn Tillander: Uuden sukupolven luksus – Drama Queen
- Boing – Lycka Reklam
- Fölin maskikampanja – Hansdotter
PARAS TULOS
Voittaja: Rosten Rostis – Mainostoimisto 4D
Kunniamaininta: SAKA – Lite Bättre – Avidly
Kunniamaininta: Ystävät-mallisto - Grundlage
Muut shortlistatut työt:
- Isommin kuin ikinä - Grundlage
- 100 syytä matkailla Suomessa: Suomi-ilmiö 2021 – Drama Queen
- LV Aurinkokello – Grundlage
PARAS SUUNNITTELU
Voittaja: Ystävät-mallisto - Grundlage
Kunniamaininta: Kakola – Visuaalinen ilme – Hansdotter
Kunniamaininta: Pidä Saaristo Siistinä ry – Visuaalinen ilme –Pauhaus
JUNIORISARJA
Juniorisarjassa toimeksiantona oli kehittää kummiyritys Kauppakeskus Myllyn lanseeraamaa Nuoret radalle -hanketta, joka tarjoaa nuorille elämyksellistä tekemistä myös koronapandemian aikana.
Voittaja: Haunted Mill – Veera Kemppainen ja Laura Kemppainen
Muut shortlistatut työt:
Mysteerinen kesä – Jatta Hongisto ja Tuike Louth
Bouldaa parempi fiilis – Henna Lybeck