Grundlage ja Hakola tyhjensivät Vuoden Mainos -kilpailun palkintopöydän

Julkaistu 31.03.2021 15:22 | Päivitetty 14.09.2023 13:15

Turun alueella jo yli 20 vuotta järjestettyjen Turun Markkinointiliiton Vuoden Mainos -kilpailujen voittajat julkistettiin virtuaaligaalassa perjantaina 26.3.2021. Kilpailuun ilmoitettiin äärettömän tasokas ja laaja kattaus töitä koronavuoden asettamista vaikeuksista huolimatta. Vuoden Mainos Grand Prix -pääpalkinnon voitti Grundlage Hakolalle suunnittelemallaan Ystävät-malliston kampanjalla.

Vuoden Mainos -kilpailun voittajaladyt, Hakola ja Tauler, lavalla sekä kilpailun tuomarit Jani Halme ja Eka Ruola.

Vuoden Mainos -kilpailun voittajaladyt, Hakola ja Tauler, lavalla sekä kilpailun tuomarit Jani Halme ja Eka Ruola.

“Kun Suomi meni koronan vuoksi kiinni, Grundlage kehitti ajatuksen Ystävät-mallistosta, joka avasi Hakolan suositun verkkokaupan sellaisille designyrityksille, joilla sellaista ei ole. Ystävät-mallistosta tuli täydellinen esimerkki mission dramatisoinnista aidoksi teoksi, mutta se oli myös markkinoinnin ja myynnin riemuvoitto. Verkkokaupan menestyksen ohella Hakola tuli määrittäneeksi esimerkin, joka kertoo asenteesta, jota muut voivat seurata: kaveria ei jätetä”, kertoo idean kehittänyt Grundlagen Greative Director Mari Tauler.

Voittaneen kilpailutyön ideoinut Tauler toimii myös Turun Markkinointiliiton puheenjohtajana ja sitä kautta myös Vuoden Mainos -kilpailun järjestäjänä. Kilpailun tuomariston päätöksiin järjestäjä ei vaikuta.

“Minun missioni on alueemme luovan osaamisen kehittäminen ja suunnittelijoiden kunnianhimon kasvattaminen, ja siinä kilpailut ovat isossa roolissa. Turussa on valtavasti osaamista ja nyt kun fyysisellä sijainnilla ei ole enää mitään merkitystä, niin se toimii meidän eduksemme. Asiakkaat ja suunnittelijat löytävät toisensa yhä useammin pääkaupungin ulkopuolelta”, mainosalan moniosaajana tunnettu Tauler summaa.

Kilpailun päätuomarina jo neljättä kertaa toimineen Eka Ruolan mukaan osallistuneiden töiden taso on koventunut viimeisten vuosien aikana – niin luovan työn kuin entryjenkin osalta.

”Oli hienoa nähdä, että kulkutauti ei kampannut tämän alueen luovaa osaamista. Kilpailukattaus on selkeästi monimuotoisempi kuin aikaisemmin. Tuomarointi on aina raskasta työtä, mutta nyt se jotenkin ei tuntunut siltä”, kommentoi tuomarointia luotsannut Ruola.

Vuoden Mainos -kilpailussa on neljä sarjaa: Paras Oivallus, Paras Toteutus, Paras Suunnittelu ja Paras Tulos. Lisäksi kilpailussa palkitaan Juniorisarjassa ja jaetaan Elämäntyöpalkinto alaa merkittävästi kehittäneelle taholle tai toimijoille.

Tämän vuoden kisassa menestyi mainostoimisto Grundlage, jolla oli shortlistalla yhteensä yhdeksän työtä. Kilpailun pääpalkinnon lisäksi toimiston suunnittelema Hakolan Ystävät-mallisto voitti Paras Oivallus- ja Paras Suunnittelu -sarjat sekä Bernerin LV-tuotebrändille toteutettu Aurinkokello-kampanja voitti Paras Toteutus -sarjan. Paras Tulos -sarjan voitti mainostoimisto 4D:n Rosténin Rostis-kampanja. Grundlage keräsi voittojen lisäksi neljä kunniamainintaa.

Vuoden Mainos elämäntyöpalkinnon saivat Drama Queen Communicationsin perustajat Minna Koivurinta, Juha Saarinen ja Jari Salonen.

Juniorisarjan, jossa etsittiin jatkotoimia Vuoden Mainos -kilpailun kummiyrityksenä toimineen Kauppakeskus Myllyn Nuoret radalle -hankkeelle, voitti Veera ja Laura Kemppaisen Haunted Mill -ehdotus


Vuoden Mainos -kilpailun ehdokkaat ja voittajat sarjoittain:


GRAND PRIX

Voittaja: Ystävät-mallisto –Grundlage

Konseptisuunnittelija/luova johto: Mari Tauler, Greative Director

Tekijät: Janne Hongell ja Tarmo Helminen (AD), Laura Andersson (copy)

Asiakas: Hakola


PARAS TOTEUTUS

Voittaja: LV Aurinkokello – Grundlage
Kunniamaininta: Villi – Avidly

Kunniamaininta: Ainakin kahdeksaa väriä – Grundlage

Muut shortlistatut työt:

  • Rosten Rostis – Mainostoimisto 4D
  • Suomen Roskakalat – Pidä Saaristo Siistinä ry
  • Turun palat – Grundlage


PARAS OIVALLUS

Voittaja: Ystävät-mallisto - Grundlage

Kunniamaininta: LV Aurinkokello – Grundlage

Kunniamaininta: Maailma paremmaksi prosentti kerrallaan - Grundlage

    Muut shortlistatut työt:

    • Maailma paremmaksi prosentti kerrallaan - Grundlage
    • Atelier Torbjörn Tillander: Uuden sukupolven luksus – Drama Queen
    • Boing – Lycka Reklam
    • Fölin maskikampanja – Hansdotter


    PARAS TULOS

    Voittaja: Rosten Rostis – Mainostoimisto 4D

    Kunniamaininta: SAKA – Lite Bättre – Avidly

      Kunniamaininta: Ystävät-mallisto - Grundlage

      Muut shortlistatut työt:

      • Isommin kuin ikinä - Grundlage
      • 100 syytä matkailla Suomessa: Suomi-ilmiö 2021 – Drama Queen
      • LV Aurinkokello – Grundlage


      PARAS SUUNNITTELU

      Voittaja: Ystävät-mallisto - Grundlage

      Kunniamaininta: Kakola – Visuaalinen ilme – Hansdotter

      Kunniamaininta: Pidä Saaristo Siistinä ry – Visuaalinen ilme –Pauhaus


      JUNIORISARJA

      Juniorisarjassa toimeksiantona oli kehittää kummiyritys Kauppakeskus Myllyn lanseeraamaa Nuoret radalle -hanketta, joka tarjoaa nuorille elämyksellistä tekemistä myös koronapandemian aikana.

      Voittaja: Haunted Mill – Veera Kemppainen ja Laura Kemppainen

      Muut shortlistatut työt:

      Mysteerinen kesä – Jatta Hongisto ja Tuike Louth

      Bouldaa parempi fiilis – Henna Lybeck